2019-10-31

Gwarancje a koszty uzyskania przychodu

Gwarancja daje nam pewność, że w razie pojawienia się wady, zakupiony przez nas produkt zostanie naprawiony lub wymieniony na nowy. Dlatego warto posiadać ją w kluczowych dla naszego biznesu sytuacjach. Czy w takim wypadku możemy koszt gwarancji zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu? Czy udzielając gwarancji, koszt jej wykonania również odliczymy od podatku?

Czym jest gwarancja?

Definicja gwarancji mówi, że jest ona dobrowolnym oświadczeniem dotyczą-cym jakości towaru, które sprzedawca składa nabywcy. W zamian za zakup danego produktu, sprzedawca (ewentualnie producent) zobowiązuje się do naprawy wad ujawnionych w czasie trwania gwarancji lub (gdy naprawa nie jest możliwa) wymiany na identyczny w pełni działający produkt. Gwarancja na dany produkt nadawana jest poprzez tzw. oświadczenie gwa-rancyjne zawierające w sobie m.in.: - nazwę i adres gwaranta (podmiotu udzielającego gwarancji), - czas trwania oraz zasięg terytorialny gwarancji (jeśli czas trwania gwarancji nie został podany, zgodnie z obowiązującymi przepisami wynosi on dwa lata od dnia zakupu), - możliwości nabywcy względem sprzedawcy w momencie stwierdzenia wady. Oświadczenie takie zawarte może być ustnie lub pisemnie. Co ważne, może to nastąpić nie tylko w momencie zakupu towaru, ale również w reklamie, np. gdy przekaz promocyjny odnosi się do warunków gwarancji udzielanych na reklamowany produkt. Gwarancja generuje koszty zarówno po stronie sprzedawcy jak i nabywcy. Na-bywca może np. wykupić pakiet rozszerzający jej możliwości (długość trwa-nia). Sprzedawca z kolei w momencie zgłoszenia wady musi ją usunąć pono-sząc koszt czasu oraz środków finansowych przeznaczonych na naprawę bądź wymianę. W obydwu przypadkach możliwe staje się zaliczenie kosztu gwarancji jako kosztu prowadzenia działalności gospodarczej.

Kiedy gwarancja staje się kosztem dla sprzedawcy?

Pojawienie się wady w produkcie objętym gwarancją wymusza na sprzedawcy reakcję w postaci usunięcia owej wady lub wymiany produktu na nowy. To też oznacza, że w takiej sytuacji jest on zmuszony do pokrycia kosztów napraw, ewentualnie wymiany na produkt nowy, wolny od wad. Czy w takiej sytuacji może zaliczyć je do kosztów prowadzenia działalności go-spodarczej? Zgodnie z obowiązującymi przepisami – może to zrobić. Jedyne, na co powi-nien zwrócić uwagę, to faktyczny moment powstania powyższych kosztów. Ich zaksięgowanie powinno nastąpić w tym samym miesiącu, w którym doszło do czynności związanych z realizacją gwarancji.

Kiedy gwarancja jest kosztem dla nabywcy?

Artykuł 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (oraz art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) mówi, że kosztem prowadzenia działalności gospodarczej jest każdy koszt ponoszony w celu wygenerowania lub zabezpieczenia przychodów. Z tego też powodu wielu przedsiębiorców zastanawia się, czy wykupienie gwarancji w momencie zakupu towaru lub usługi może zostać odliczone od podatku. Odpowiedź jest prosta: oczywiście – istnieje taka możliwość. Jako, że gwaran-cja np. na nowe komputery powoduje, że w razie awarii możemy liczyć na naprawę lub wymianę zakupionego sprzętu na w pełni działający jest, zgodnie z interpretacją organów podatkowych, sposobem na zabezpieczenie przychodów. W końcu bez działającego komputera nie będziemy w stanie prowadzić naszej działalności, a co za tym idzie – zarabiać pieniędzy. Dlatego też koszt gwarancji mamy możliwość wliczenia do kosztów prowadzenia działalności gospodarczej w okresie rozliczeniowym, w którym nastąpił za-kup. Nawet, gdy z samej gwarancji w czasie jej trwania nie skorzystamy lub skorzystamy dopiero w kolejnych latach jej trwania. Posiadanie gwarancji, czy to do zakupionych produktów czy też usług, daje pewność, że w razie jakichkolwiek problemów będziemy w stanie wyegzekwować konkretne działania ze strony gwaranta. Dlatego też w każdej sytuacji, w której mamy możliwość jej wzięcia, powinniśmy to uczynić dla dobra nasze-go biznesu. Dzięki podjęciu takiego kroku będziemy bowiem w stanie skuteczniej rozwijać przedsiębiorstwo chroniąc je przed negatywnymi sytuacjami losowymi.