2015-12-02

Mroźna atmosfera w pracy...

Zima to dla niektórych pracodawców czas dodatkowych obowiązków. I nie chodzi o organizację spotkań wigilijnych, ale o zapewnienie zespołowi pracowników warunków pracy odpowiednich do pory roku i pogody.

Mróz, wiatr, coraz częściej plucha – dla większości pracowników nie są to wymarzone warunki pracy. O ile jednak w wielu przypadkach niewygody te ograniczają się jedynie do dojazdu do biura, o tyle są stanowiska, na których kaprysy aury mogą poważnie zagrażać zdrowiu zatrudnionych. W takich sytuacjach pracodawca musi zapewnić odpowiednie warunki do pracy.

Co to oznacza i kogo dotyczy? Przede wszystkim osób, które wykonują obowiązki pracownicze na wolnym powietrzu. W okresie od 1 listopada do 31 marca pracodawca jest zobowiązany zapewnić im stały dostęp do gorących napojów i tzw. posiłek profilaktyczny, wydawany w czasie regulaminowych przerw w pracy, nie rzadziej niż co 4 godziny. Jeżeli nie ma możliwości serwowania potraw w miejscu pracy, zatrudnieni mogą otrzymać bony do realizacji w zakładzie gastronomicznym. Mogą również samodzielnie przygotowywać posiłki z produktów kupionych przez pracodawcę. Nie wolno natomiast zastępować posiłków ekwiwalentem pieniężnym.

Podobne udogodnienia należą się osobom pracującym na otwartej przestrzeni również w innych porach roku, gdy temperatura spada poniżej 10 stopni Celsjusza. Pracodawca może zaliczyć wydatki na jedzenie i napoje do kosztów uzyskania przychodu. Może też odliczyć podatek VAT od zakupu produktów lub usług stołówki albo firmy cateringowej.

Posiłki i napoje to jednak nie wszystko. Pracodawca musi zapewnić podwładnym pracującym na zewnątrz również odzież ochronną oraz miejsce, w którym będą mogli się ogrzać – temperatura w takim pomieszczeniu nie może być niższa niż 16 stopni Celsjusza. Powinien się tam również znaleźć sprzęt do podgrzewania posiłków.

Ustawodawca chroni przed uciążliwymi warunkami także osoby pracujące w biurach czy halach fabrycznych. Zgodnie z przepisami w miejscach, gdzie wykonywana jest lekka praca fizyczna, temperatura nie może być niższa niż 14 stopni Celsjusza. W biurach nie powinna spadać poniżej 18 stopni. Jeżeli z jakichś przyczyn budynek nie jest ogrzewany, pracodawca musi zapewnić jedno pomieszczenie, w którym temperatura będzie wyższa, aby można tam było przez chwilę odpocząć.

Te prawa należą się wszystkim pracującym, niezależnie od rodzaju umowy, jaką podpisali (również pracownikom zatrudnionym na umowach cywilnoprawnych). Jeżeli odpowiednie warunki nie zostaną zapewnione, zatrudnieni mogą odmówić wykonywania obowiązków w trosce o swoje bezpieczeństwo. Pracodawca musi się też liczyć ze sporymi grzywnami – kara za złamanie przepisów BHP to nawet 30 tys. złotych.