2019-07-23

Transakcje bezgotówkowe a handel sezonowy – jak zapewnić płatności bezgotówkowe na nadmorskich straganach?

Przeprowadzanie transakcji płatniczych bez użycia gotówki to dziś rynkowy standard dla punktów handlowo-usługowych, a korzyści z tej formy przyjmowania płatności wielokrotnie przewyższają ewentualne koszty. Dlatego obsługa płatności bezgotówkowych to konieczność również dla firm pracujących sezonowo.

Popularność transakcji bezgotówkowych

Statystyki Narodowego Banku Polskiego pokazują, że w obiegu jest ponad 40 mln kart płatniczych wydanych klientom indywidualnym i liczba ta stale rośnie, a statystyczny Polak wykonuje ponad 100 płatności kartą rocznie. Według danych NBP w 2018 wykonano ponad 4,5 mld transakcji bezgotówkowych! Jak widać płatności bezgotówkowe cieszą się na polskim rynku coraz większą popularnością, dlatego Polacy, którzy polubili transakcje bezgotówkowe nie chcą z nich rezygnować, także na wakacjach. I dlatego na ich potrzeby muszą odpowiadać przedsiębiorcy obsługujący ruch turystyczny – pensjonaty, sklepy, punkty gastronomiczne, a nawet stoiska z pamiątkami.

Korzyści z przyjmowania płatności kartą

Wprowadzenie do punktu handlowego płatności bezgotówkowych ma cały szereg zalet. Przede wszystkim przedsiębiorca zwiększa w ten sposób bezpieczeństwo. Im mniej gotówki, tym mniejsza atrakcyjność dla złodziei lub mniejsze straty w przypadku ewentualnej kradzieży. Przyjmując płatności kartą przedsiębiorca jest też narażony na mniej oszustw z tytułu płatności fałszywymi banknotami. Płatności kartą to też wygoda i prostota – pracownik obsługujący klientów nie musi się martwić wydawaniem reszty, a klienci nie szukają w portfelach banknotów i bilonu. Maleje także liczba pomyłek, a więc strat finansowych. Nie bez znaczenia jest też wzrost zadowolenia klientów, którzy nie zrezygnują z zakupu z powodu braku możliwości płatności kartą czy braku gotówki.

Wprowadzenie płatności bezgotówkowych

Nie ma wątpliwości, że posiadanie terminala płatniczego jest już biznesową koniecznością, dlatego trzeba podjąć odpowiednie kroki, by dołączyć do grona firm akceptujących płatności bezgotówkowe. Warto zacząć od przeanalizowania swoich potrzeb oraz ofert operatorów płatności bezgotówkowych. Trzeba zwrócić uwagę na obsługiwane metody płatności, czas trwania umowy i jej warunki, obowiązujące prowizje, możliwość świadczenia usług dodatkowych z pomocą terminala, a także na dostępne modele terminali, wraz z zasadami ich udostępniania i serwisowania. Już sam wybór modelu terminala płatniczego jest bardzo istotny.

Warto zastanowić się czy będziemy przyjmować płatności przy kasie, w obrębie lokalu czy poza nim. Czy chcemy terminal zintegrować z kasą fiskalną? Czy nasz terminal ma być wyposażony w PIN-pad albo w drukarkę do drukowania potwierdzeń transakcji? Do wyboru są terminale stacjonarne, bezprzewodowe, terminale mobilne, a także terminale mPOS będące czytnikami kart płatniczych, które łączą się z urządzeniem mobilnym, dzięki czemu pełnią funkcję terminali. Terminalem może stać się nawet urządzenie mobilne przedsiębiorcy, dzięki dostarczonej przez operatora aplikacji.

Wybór operatora płatności

Warto pamiętać, że otrzymane od poszczególnych operatorów płatności oferty można negocjować, aby dopasować je do potrzeb swojej działalności. Co ciekawe, operatorzy dopuszczają możliwość wykorzystywania jednego terminala do obsługi różnych typów działalności, pod warunkiem, że punkty znajdują się w tej samej lokalizacji i posługują się tym samym NIP. Przedsiębiorca może więc z pomocą jednego urządzenia obsługiwać płatności na przykład w swoim pensjonacie i lokalu gastronomicznym lub handlowym.

Choć zasadniczo operatorzy płatności bezgotówkowych zazwyczaj nie przewidują specjalnych ofert dla firm pracujących sezonowo ani krótkich umów tymczasowych, to często nawet zawarcie umowy na cały rok jest korzystne. Dobrym rozwiązaniem jest chociażby rozliczanie się za wykonane transakcje, dzięki czemu przedsiębiorca będzie płacił tylko wtedy, gdy rzeczywiście będzie korzystać z terminala. Jeśli mimo wszystko chcemy skorzystać z oferty sezonowej to taką opcję znajdziemy na przykład w First Data Polcard. Operator ten umożliwia dzierżawę terminali na dowolny okres, nawet na jeden dzień, a to rozwiązanie może być interesujące dla tych, którzy spodziewają się wzmożonego ruchu w określonych terminach (np. w przypadku imprez masowych) lub uczestniczą w różnych wydarzeniach – targach, jarmarkach, wystawach.

Co ciekawe, przedsiębiorca, który w swojej działalności korzysta z płatności bezgotówkowych, może otrzymać tymczasowo od operatora dodatkowe terminale, tak aby obsługiwać płatności w dodatkowych punktach handlowo-usługowych uruchamianych w sezonie.

O co zapytać agentów rozliczeniowych?

Wybierając operatora płatności trzeba zapytać o: - wysokość prowizji agenta - koszty dzierżawy/zakupu terminala - limit obrotów - zakres obsługi serwisowej - szkolenia z obsługi terminali płatniczych - standardy bezpieczeństwa - dodatkowe usługi tj. płacenie rachunków, doładowania telefoniczne, wypłaty gotówki z pomocą terminala - formę raportów z dokonanych transakcji

Polska bezgotówkowa

Przedsiębiorcy zainteresowani wdrożeniem płatności bezgotówkowych w sezonowych punktach handlowo-usługowych mogą skorzystać z programu Polska Bezgotówkowa. Choć sam program nie przewiduje umów sezonowych, to i tak warto skorzystać z benefitów.

W ramach programu przedsiębiorca może otrzymać nawet trzy terminale, będąc jednocześnie zwolnionym z wszelkich kosztów związanych z ich dzierżawą oraz obsługą płatności bezgotówkowych przez 12 miesięcy od instalacji lub do czasu osiągnięcia na terminalu obrotu 100 tys. w skali roku.