2018-11-25

Jak księgować faktury sprzed kilku miesięcy?

Skrupulatne prowadzenie dokumentacji księgowej jest niezwykle ważne, jeśli chcemy, aby w naszej firmie panował porządek. Co jednak zrobić, gdy natkniemy się na niezaksięgowaną fakturę kosztową sprzed kilku miesięcy? Czy jesteśmy w stanie jeszcze wrzucić ją w koszty?

Księgowanie znalezionej faktury a VAT

Polskie prawo podatkowe umożliwia przedsiębiorcom księgowanie faktur nie tylko w momencie ich wystąpienia, ale również w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych (miesiącach - dla rozliczających się miesięcznie, lub kwartałach - dla rozliczających się kwartalnie). Jeśli więc mamy listopad, a znajdziemy gdzieś fakturę październikową, bez problemu możemy uwzględnić ją w rozliczeniu listopadowym, a nawet grudniowym (lub w kolejnych dwóch kwartałach przy rozliczeniu kwartalnym).

Co w przypadku, gdy znaleźliśmy fakturę kosztową starszą niż dwa miesiące/kwartały? W takiej sytuacji, jeśli chcemy ją uwzględnić w rozliczeniach firmowych, musimy dokonać niezbędnej korekty deklaracji VAT-7/7K za okres przypadający na datę jej wystawienia, a następnie przesłać ową korektę (wraz z korektą JPK_VAT) do urzędu skarbowego.

Księgowanie znalezionej faktury a podatek dochodowy

Jako, że w przypadku podatku dochodowego rozliczamy się rocznie (co miesiąc/kwartał płacąc jedynie wyliczone zaliczki), księgowanie odnalezionej faktury należy zacząć od sprawdzenia, czy została ona wystawiona jeszcze w tym, czy w poprzednim roku.

W sytuacji, w której została ona wystawiona w roku bieżącym, możemy zaksięgować ją z aktualną datą bez konieczności cofania się do poprzednich okresów rozliczeniowych. W momencie, gdy rok jej wystawienia nie pokrywa się z rokiem bieżącym, należy zaksięgować ją w roku wystawienia oraz dokonać niezbędnych korekt dla złożonych zeznań podatkowych (PIT-36 lub PIT-36L, gdy rozliczamy się liniowo).

Jeśli więc w czasie porządkowania biura lub samochodu natrafimy na dokumenty księgowe, których nie ujęliśmy w rozliczeniach, nie musimy martwić się, że przepadła nam szansa na ich rozliczenie. Jak widać powyżej, przepisy podatkowe obowiązujące w Polsce pozwalają w prosty sposób ująć odnalezione faktury w kolejnych okresach rozliczeniowych.