2019-03-19

Wejście w życie Centralnego Rejestru Faktur – jakie zmiany przyniesie?

Choć Unia Europejska rekomendowała wprowadzenie Centralnego Rejestru Faktur już niemal 10 lat temu, to dopiero w tym roku, a dokładnie 1 lipca wdrożenie CRF stanie się faktem. Po co zostanie on wprowadzony? Jakie dane będzie zawierał? Jakie zmiany wprowadzi dla przedsiębiorców? Odpowiadamy!

Na czym polega Centralny Rejestr Faktur?

Centralny Rejestr Faktur to narzędzie, które umożliwi kontrolowanie prawidłowości wystawianych faktur VAT. Tym samym Centralny Rejestr Faktur ma pomóc zapobieganiu nadużyć finansowych i pomagać w wychwytywaniu przestępstw podatkowych. Pozwoli to zautomatyzować wiele czynności związanych z kontrolowaniem firm i tym samym ułatwi oraz skróci kontrole przeprowadzane w przedsiębiorstwach, a nawet zmniejszy ich liczbę. Przewiduje się, że CRF pomoże wyeliminować między innymi nadużycia związane z wystawianiem tzw. pustych faktur czy z wyłudzeniami karuzelowymi.

Co znajdzie się w Centralnym Rejestrze Faktur?

Centralny Rejestr Faktur będzie gromadził dokładnie te same dane, które znajdowały się w Jednolitym Pliku Kontrolnym. Wszystkie dane będą wprowadzane i gromadzone w wersji elektronicznej. Jednocześnie przewidziana jest likwidacja deklaracji VAT-7 i VAT-7K oraz obecnego pliku JPK_VAT. Zastąpi go JPK_VDEK o nowej strukturze.

Obowiązek elektronicznego fakturowania

Podatnicy będą musieli przesyłać ewidencje VAT. Będzie to można zrobić z pomocą dotychczas wykorzystywanych systemów do prowadzenia księgowości online lub z pomocą aplikacji stworzonej przez Ministerstwo Finansów. Przesłana ewidencja VAT będzie umożliwiała prowadzenie analiz oraz przeprowadzanie kontroli. Przedsiębiorcy muszą też przygotować się na obowiązek wystawiania elektronicznych faktur, przy czym nie będą to faktury jako standardowe dokumenty zapisane np. w formacie PDF, lecz e-faktury wystawiane w postaci ustrukturyzowanej w programach do prowadzenia księgowości.