2018-10-12

Crowdfunding – na czym polega?

Jedno z największych wyzwań jakie stoi przed młodymi przedsiębiorcami jest pozyskanie środków finansowych na otwarcie własnego biznesu. Mogą mieć oni doskonały pomysł i strategię działania, ale bez funduszy nie są w stanie wiele zdziałać. Początkujący przedsiębiorcy zazwyczaj nie dysponują dużymi oszczędnościami, mają problem z uzyskaniem kredytu bankowego ze względu na brak zabezpieczenia, a otrzymanie dotacji lub pozyskanie inwestora nie zawsze jest łatwe. Dlatego w niektórych przypadkach najlepszym rozwiązaniem okazuje się crowdfunding.

Crowdfunding – co oznacza?

Najprościej mówiąc crowdfunding to swego rodzaju „zrzutka”. Bardziej szczegółowo można ją określić jako finansowanie społecznościowe, pozwalające uzyskać potrzebny kapitał od szerokiej grupy użytkowników internetu. Aby skorzystać z tej formy finansowania należy wypromować swoją ideę na jednym z licznych portali crowdfundingowych.

Crowdfunding – jak działa?

Ideą crowdfundingu jest przedstawienie ciekawego projektu i zbudowanie wokół niego jak największej społeczności. Finansować projekt może każdy, przekazując na realizację projektu dowolną kwotę pieniędzy. Co ważne, crowdfunding, nie jest tak bezinteresowny jak zbiórki publiczne, choć oczywiście formy wynagrodzenia fundatorów mogą być symboliczne. W formie świadczeń zwrotnych fundatorzy mogą otrzymać określoną usługę lub towar, możliwość udziału w ciekawym wydarzeniu, a nawet udziały. Zaletą takiego rozwiązania jest też fakt, że fundatorzy wpłacając pieniądze dokładnie wiedzą, na jaki cel przekazują pieniądze i co mogą otrzymać w zamian.

Crowdfunding a prawo i podatki

Organy unijne i państwowe dostrzegają w crowdfundingu dużą szansę dla rozwoju gospodarki. Dlatego nie starają się ograniczyć rozwoju tej formy pozyskiwania finansowania i nie wkładać je w sztywne ramy. Aby jednak móc właściwie podejść do crowdfundingu w kontekście prawnym i podatkowym wyróżniono pięć grup. Pierwsza to crowdfunding dotacyjny – czyli bezinteresownie wpłacane świadczenia pieniężne, druga – crowdfunding oparty na nagrodach, w przypadku którego fundatorzy otrzymują świadczenia zwrotne, zazwyczaj jednak o mniejszej wartości niż dokonana wpłata. Kolejny typ to crowdfunding oparty na przedsprzedaży. Wyróżniono też crowdfunding udziałowy, gdy fundatorzy uzyskują udziały w kapitale zakładowym spółki, a także crowdfunding dłużny, czyli polegający na otrzymaniu świadczenia, które w całości jest zwrotne, analogicznie do pożyczki.

Kreatywność i zaangażowanie

Na powodzenie akcji największą szansę mają te projekty, które są innowacyjne i intrygujące. Im bardziej kreatywnie przedstawimy ideę i im będzie ona ciekawsza oraz dokładniej opracowana, tym większe zainteresowanie uzyska. Możemy skorzystać z opisów tekstowych, ale też z infografik, filmów i innych form prezentacji. Oprócz pomysłu trzeba też przedstawić budżet, strategię działania, a także zaproponować jak najbardziej atrakcyjne świadczenia zwrotne. Należy zadbać o wizerunek solidnego, godnego zaufania i wiarygodnego przedsiębiorcy.