2017-07-20

Papier i torebki do pakowania. Jak ująć zakup w KPiR

Nie pobierając dodatkowych opłat za opakowania sprzedawca ujmuje fakturę dokumentującą ich nabycie w kolumnie 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W innym wypadku papier i torebki jednorazowe powinien potraktować jako towar.

Stan faktyczny

Podatnik prowadzący sklep przemysłowo-spożywczy niektóre ze sprzedawanych towarów pakuje na swój koszt w papier lub jednorazowe torebki foliowe, które nabywa na fakturę od zewnętrznych kontrahentów. Podatek naliczony, wynikający z faktur sprzedawca odlicza w deklaracji VAT-7, natomiast wątpliwości budzi sposób ujęcia w księdze przychodów i rozchodów wydatków z tego tytułu – 10 czy 13 kolumnie KPiR. Ustawa o PIT Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku od osób fizycznych. Aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

– został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

– jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

– pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

– poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

– został właściwie udokumentowany,

– nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 23 ustawy o PIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Rozporządzenie w sprawie prowadzenia KPiR

Stosowana do objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów kolumna 10 jest przeznaczona do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu. W przedstawionym stanie faktycznym za wspomniane opakowania nie jest pobierana opłata, przez co nie kwalifikują się one ani jako towary handlowe, ani jako materiały. Wydatki na ich zakup powinny zatem zostać ujęte w kolumnie 13 podatkowej księgi „Pozostałe wydatki”.

Źródła / odesłania: Rzeczpospolita, ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2016 poz. 2032), Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. 2017 poz. 728).