2021-02-19

Sprzedaż do Wielkiej Brytanii w 2021 roku – o czym muszą pamiętać sklepy internetowe?

Od 1 stycznia 2021 roku Wielka Brytania przestała być częścią Unii Europejskiej. Wprowadziło to szereg zmian w przepisach, m.in. tych związanych z handlem elektronicznym. W jaki sposób prowadzić sprzedaż online do Wielkiej Brytanii?

Rozwój e-commerce a Brexit

E-commerce jest obecnie jedną z najszybciej rozwijających się branż. Nowoczesne technologie wspomagające sprzedaż internetową, bezpieczne płatności, szybkie i wygodne dostawy – to wszystko sprawia, że z roku na rok ilość klientów sklepów internetowych regularnie wzrasta. Dlatego, prowadząc biznes e-commerce, warto znać aktualne zasady sprzedaży w krajach nie tylko bliskich pod względem geograficznym, ale również biznesowym. Wyjście Wielkiej Brytanii ze struktur Unii Europejskiej sprawiło, że wiele istniejących do tej pory przepisów musiało zostać zmienionych. Mamy tu na myśli również te związane z handlem elektronicznym. Poniżej przedstawiamy wszystkie niezbędne informacje dla sprzedawców oferujących lub chcących w najbliższej przyszłości oferować swoje produkty mieszkańcom Zjednoczonego Królestwa.

Jak wygląda sprzedaż online do Wielkiej Brytanii?

Brexit spowodował, że prowadząc sprzedaż do Wielkiej Brytanii nie możemy traktować jej jako sprzedaży wewnątrzwspólnotowej. Teraz wysyłka towarów do Anglii, Szkocji lub Irlandii Północnej traktowana jest jako eksport do kraju trzeciego. Ściąganie jakichkolwiek produktów stamtąd z kolei podlega przepisom o imporcie towarów. Powyższe przepisy mają zastosowanie dla transakcji powyżej 135 funtów (nie wliczając kosztów transportu i ubezpieczenia). Jeśli zamówienia pochodzące z Wielkiej Brytanii oscylują poniżej tej granicy, naszym obowiązkiem jako sprzedawcy jest:

  • dokonanie rejestracji jako podatnik VAT na terenie Wielkiej Brytanii,

  • zaznajomienie się ze stawkami VAT panującymi na terenie tego kraju i naliczanie ich przy okazji przeprowadzania każdej transakcji,

  • prowadzenie ewidencji towarów wysyłanych do Wielkiej Brytanii,

  • kwartalne rozliczenia transakcji w brytyjskich organach podatkowych,

  • przechowywanie ww. dokumentacji przez 6 pełnych lat kalendarzowych od dnia zawarcia transakcji.

Powyższe działania dotyczą zarówno sprzedaży poprzez własną platformę sklepową, jak i serwisy sprzedażowe działające na rynku międzynarodowym (m.in. Amazon, eBay, Aliexpress).

Wysyłka towarów do Wielkiej Brytanii

Od 1 stycznia 2021 roku, zgodnie z prawem międzynarodowym, zmieniają się również zasady związane z wysyłką produktów na teren Wielkiej Brytanii. Od teraz każda taka wysyłka musi być potwierdzona dodatkowo dokumentem wywozu przez Urząd Celny. W zależności od wyboru firmy logistycznej, należy wypełnić go samodzielnie (deklaracja celna Poczty Polskiej) lub może to w naszym imieniu zrobić firma kurierska. W takim przypadku należy przekazać jej odpowiednie upoważnienie, numer EORI (Economic Operators Registration and Identyfication – specjalny numer identyfikujący przedsiębiorcę w kontaktach z organami celno-skarbowymi), a także określić wartość przesyłki.

Prawa konsumenta a sprzedaż do Wielkiej Brytanii

Prowadząc sprzedaż online do Wielkiej Brytanii po 1 stycznia 2021 roku, należy pamiętać, że mimo wystąpienia kraju ze struktur UE, jego mieszkańcy wciąż mają prawa konsumenta. W takim przypadku stosuje się nasze polskie przepisy, chyba, że lokalne prawo posiada korzystniejszy zapis. Wówczas musimy dostosować się do ich brzmienia.

Jak będzie wyglądała sprzedaż do Wielkiej Brytanii?

Zmiany w prawie związane z Brexitem były jednym z najczęściej omawianych tematów w ostatnich czasach. Jak widać, opuszczenie przez Wielką Brytanię struktur unijnych skomplikowało wiele dotychczasowych działań biznesowych. Jednym z nich jest właśnie omawiane w niniejszym artykule prowadzenie biznesu e-commerce. Po pierwsze, sprzedawca działający z terenu Polski dla każdej przesyłki musi przygotowywać dokumentację celną, co wydłuża proces realizacji zamówienia. Po drugie, konieczność rozliczania się z podatków na terenie Wielkiej Brytanii generuje dodatkowe koszty (m.in. potrzebę zatrudnienia przedstawiciela podatkowego na terenie GB). Nie są to dobre informacje dla właścicieli biznesów e-commerce, stąd Brexit może mieć znaczny – negatywny – wpływ na poziom wymiany towarowej pomiędzy naszymi krajami.