2015-09-24

Sprzedaż usług B2B – na czym polegają transakcje business to business?

Internet staje się powoli główną platformą wymiany handlowej. Razem z jego rosnącą popularnością rozwija się również rynek e-commerce, a wraz z nim branża B2B. Czym są transakcje business to business i jakie korzyści dają one przedsiębiorcom?

Czym jest branża B2B? Termin B2B, czyli business to business, oznacza zespół relacji, które zachodzą między firmami. Relacje te mogą występować na wielu płaszczyznach, takich jak: firma – pośrednik, firma – dostawca, firma – dystrybutor itp. B2B obejmuje swą terminologią wiele różnych powiązań łączących przedsiębiorstwa i ich partnerów biznesowych. Na proces transakcji business to business składa się m.in.: przygotowywanie i wyszukiwanie ofert, realizacja zamówień i potwierdzanie ich odbioru, serwisowanie, magazynowanie, zaopatrzenie, sporządzanie dokumentacji, marketing oraz dokonywanie płatności. Ogniwa wchodzących w skład łańcucha dostaw mogą być bez końca dobudowywane. Wiodącą funkcję w branży B2B pełnią elektroniczne systemy teleinformacyjne, które udoskonalają głównie transakcje zachodzące pomiędzy firmami a ich dostawcami bądź producentami lub dystrybutorami. Cały proces powstałej relacji biznesowej zachodzi w formie elektronicznej. Dlatego B2B nazywane jest często również e-biznesem. Proces zakupów business to business Transakcje B2B są realizowane przez internet głównie za pośrednictwem internetowych platform handlowych, które występują pod postacią giełd towarowych, portali branżowych oraz witryn aukcyjnych i handlowych. Możemy wyróżnić dwa rynki B2B: rynek wertykalny, na który składa się wymiana handlowa w granicach jednej branży, oraz rynek horyzontalny, obejmujący transakcje handlowe między przedsiębiorstwami należącymi do różnych branż. Jeśli chodzi o proces zakupów B2B, to jest on realizowany na dwa podstawowe sposoby. Pierwszym z nich jest eProcument, nazywany również elektronicznym systemem obsługi zaopatrzenia. Ten model sprzedażowy polega na zorganizowaniu procesu zaopatrzenia tak, aby nawiązać owocną współpracę między partnerami biznesowymi: kupującym a dostawcami. Drugim modelem wymiany handlowej, który cieszy się największym powodzeniem, jest model aukcyjno-przetargowy. Służy on dokonaniu jednorazowego zakupu towarów lub usług. W tym przypadku wykorzystuje się elektroniczne narzędzie do prowadzenia negocjacji handlowych. Celem modelu aukcyjno-przetargowego jest porównanie szerokiej gamy ofert oraz wybranie tej najbardziej korzystnej. Będzie on odpowiedni dla firm mających rozbudowaną strukturę organizacyjną, które współpracują z wieloma kontrahentami oraz dokonują zamówień bardzo dużej ilości towarów. Platformy B2B usprawniają proces składania zamówień, pozwalając dokonywać ich 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu, pomagają też kontrolować wydatki oraz znacznie redukują koszty przeprowadzanych transakcji. B2B w Polsce Model transakcji, jakim jest business to business, służy głównie redukcji kosztów oraz udoskonaleniu przebiegu relacji między partnerami biznesowymi, dzięki czemu mogą oni liczyć na większy zysk. Ten rodzaj relacji między przedsiębiorstwami niesie ze sobą zarówno duże oszczędności, jak i usprawnia funkcjonowanie firmy. Dzięki zmniejszeniu kosztów magazynowania oraz ilości magazynowanych produktów, jak również sprawnemu przepływowi informacji sprzedażowych B2B zapewnia kompletne zaopatrzenie całego przedsiębiorstwa. W Polsce transakcji business to business zachodzi około 5 razy więcej niż transakcji business to customer (B2C). Co więcej, ich wartość szacuje się na ponad 120 mld złotych rocznie. A to wszystko za sprawą rynku e-commerce, który najszybciej w Europie rozwija się właśnie nad Wisłą.