2017-04-24

Czy można anulować fakturę sprzedaży?

Faktury sprzedaży to jeden z podstawowych i najczęściej wystawianych dokumentów w czasie prowadzenia działalności gospodarczej. Warto więc wiedzieć czy i na jakich warunkach można je anulować, gdyby zaszła taka potrzeba.

Anulacja faktury - czy istnieją odpowiednie przepisy?

Najważniejszą informacją, jaką należy przyswoić jest fakt, że w żadnym akcie prawnym nie ma zapisów dotyczących anulowania faktury. Jedynie w w art. 106j ustawy o VAT znajdziemy informację o możliwej fakturze korygującej w momencie wystąpienia jednej z poniższych czynności:

  • udzielony został rabat zgodnie z art. 29a ust. 7 pkt 1 ustawy o VAT,
  • przyznano upusty zgodnie z tym samym artykułem, ust. 10 pkt 1,
  • kupujący dokonał zwrotu towarów lub opakowań,
  • dokonany został zwrot środków pieniężnych do nabywcy (zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 4),
  • cena uległą podwyższeniu, lub w dowolnym miejscu faktury pojawiły się nieprawidłowe dane.

Mimo takiego stanu przepisów, możliwe jest jednak umowne anulowanie faktury, co jest sytuacją czysto praktyczną nie mającą swojego odbicia w rzeczywistym stanie prawnym. Na szczęście dzięki licznym interpretacjom i wyrokom sądów, Urząd Skarbowy respektuje ten nieoficjalny sposób wycofania dokumentu z obiegu.

W jaki sposób anulować fakturę?

Anulowanie faktury podlega dwóm wykształconym przez lata praktyki warunkom, które bezwzględnie muszą zostać spełnione, aby takie działanie zostało zatwierdzone przez organ podatkowy. Po pierwsze: nie mogło dojść do wykonania usługi, lub dostawy towarów uwzględnionych na fakturze. Po drugie: faktura nie została jeszcze uwzględniona w dokumentacji firmowej. Dopiero w takiej sytuacji dokument może zostać oznaczony jako anulowany poprzez przekreślenie obydwu kopii faktury i dopisek "Anulowano" w widocznym miejscu. Warto również gdzieś na odwrocie faktury zamieścić krótki opis sytuacji, wyjaśniający powód wycofania jej z obiegu.

Jednocześnie warto pamiętać, że faktura anulowana, mimo braku potrzeby jej ewidencjonowania, powinna zostać przechowywana wraz z dokumentacją firmową, w celu zachowania ciągłości numeracji wystawionych dokumentów sprzedaży.