2017-04-12

Sprzedaż domeny internetowej - kiedy powstaje przychód?

Domena internetowa pozwala na stworzenie łatwego do zapamiętania adresu sieciowego, pod którym znajduje się strona www danej firmy. Przeniesienie większości działań do internetu sprawiło, że popyt na domeny rośnie. A wraz z nim rośnie ilość firm oferujących zakup i utrzymanie domen.

Sprzedaż domen jako nowa gałąź gospodarki

W związku z taką sytuacją, przepisy musiały nadgonić rzeczywistość pozwalając przedsiębiorcom zajmującym się handlem domenami na prawidłowe i zgodne z prawem rozliczanie przychodów z tytułu ich sprzedaży. Obecnie wszystkie dostępne domeny internetowe można wynająć zazwyczaj na okres 12 miesięcy, po którym istnieje możliwość przedłużenia czasu ich użytkowania, lub rezygnacja i zwolnienie adresu sieciowego dla kolejnego użytkownika.

Koszt rocznego wynajęcia domeny jest dla firmy zajmującej się ich sprzedażą przychodem, który powinien zostać odpowiednio zaksięgowany i rozliczony.

Kiedy następuje przychód?

Zgodnie z art. 12 ust. 3a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych przychód powstaje w momencie, gdy przedmiot umowy zostanie wydany, lub wykonana zostanie usługa (w całości lub w części) nie później niż w dniu wystawienia faktury lub otrzymania płatności. W zależności, która z tych sytuacji nastąpi wcześniej.

W przypadku sprzedaży domen internetowych, abonament za okres użytkowania opłacany jest z góry na cały okres najmu, w związku z tym należy pamiętać, że w tym przypadku dzień wystawienia faktury, lub dzień otrzymania wynagrodzenia za dzierżawę domeny jest faktyczną datą powstania przychodu i wtedy też powinien on zostać zaksięgowany w dokumentach firmowych.

W tej sytuacji należy również dodać, że opłata za korzystanie z domeny traktowana jest jako faktyczne uregulowanie należności (zgodnie z art. 12 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), a nie jako zaliczka (o czym z kolei mówi art. 12 ust. 4 pkt 1 powyższej ustawy).