2016-08-22

Ewidencja sprzedaży bezrachunkowej

Konsekwencją sprzedaży towarów bądź wykonania danej usługi jest wystawienie nabywcy paragonu lub faktury. Pewne grupy podmiotów są zwolnione z konieczności posiadania kasy fiskalnej, a tym samym rejestrowania na niej swojej sprzedaży. Kto ma prawo do prowadzenia sprzedaży bezrachunkowej i jak należy prawidłowo prowadzić jej ewidencję?

Czym jest sprzedaż bezrachunkowa?

Za sprzedaż bezrachunkową uznaje się transakcję kupna-sprzedaży, w której sprzedawca nie ma obowiązku wystawienia nabywcy żadnego dokumentu stanowiącego jej potwierdzenie. Może ona mieć miejsce w sytuacji, gdy dany podmiot jest zwolniony ze stosowania kasy rejestrującej bądź z kasy oraz z VAT-u. Dodatkowym warunkiem do prowadzenia sprzedaży bezrachunkowej jest brak żądania od nabywcy, będącego osobą prywatną, potwierdzenia transakcji w postaci rachunku lub faktury.

Podmioty uprawnione do dokonywania sprzedaży bezrachunkowej

Sprzedaż bezrachunkowa wiąże się z brakiem obowiązku posiadania kasy fiskalnej. W związku z tym podmiotami uprawnionymi do jej dokonywania są przedsiębiorcy zwolnieni z użytkowania kasy. Obecnie z tego przywileju mogą korzystać niewielkie firmy, których obrót w danym roku podatkowym nie przekroczył 20 tys. złotych, a także – po spełnieniu pewnych warunków – przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż wysyłkową bądź ci otrzymujący płatność za swoje usługi przelewem. Należy jednak pamiętać, że istnieją branże, w których stosowanie kasy rejestrującej jest obligatoryjne, bez względu na posiadane obroty. Co więcej, już od 2017 roku limit uprawniający do zwolnienia z kasy zostanie całkowicie zniesiony, a wszyscy przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż na rzecz osób fizycznych i rolników ryczałtowych będą musieli bezwzględnie mieć to urządzenie.

Ewidencja sprzedaży bez rachunku

Przedsiębiorcy zwolnieni z VAT-u oraz obowiązku posiadania kasy rejestrującej mogą dokonać ewidencji sprzedaży bezrachunkowej na dwa sposoby. Pierwszy z nich polega na codziennym wystawianiu i księgowaniu dowodu wewnętrznego w Księdze przychodów i rozchodów. Wtedy też wszelkich zapisów należy dokonać wraz z końcem dnia, jednakże nie może być to później niż przed rozpoczęciem sprzedaży w dniu następnym. Drugi sposób sprowadza się do prowadzenia ewidencji sprzedaży oraz księgowania przychodów w KPiR-ze pod koniec każdego miesiąca. Jest to sposób wygodniejszy, idealny dla tych wszystkich, którzy zlecają prowadzenie swoich ksiąg biurze rachunkowemu. W tym przypadku ewidencji sprzedaży bezrachunkowej należy dokonać najpóźniej 20. dnia miesiąca za miesiąc poprzedni. Ewidencjonowanie sprzedaży bez rachunku jest znacznie prostsze u podatników VAT-u, gdyż nie mają oni obowiązku prowadzenia w związku z tym dodatkowej dokumentacji. Wszelkie transakcje bezrachunkowe mogą być zapisywane w rejestrze VAT, a następnie przenoszone bezpośrednio do KPiR-u. Inaczej wygląda ewidencja ta w przypadku sprzedaży wysyłkowej. W związku z tym, iż zapłata za transakcję w tej sytuacji dokonuje się za sprawą konta bankowego, dokumentem stanowiącym potwierdzenie przychodu jest wyciąg bankowy. Jeśli jednak nie można z niego wyodrębnić każdej transakcji bezrachunkowej z osobna, należy przejść do prowadzenia dziennej ewidencji sprzedaży.