2016-11-15

Jak rozliczać otrzymane dotacje unijne?

Dotacje unijne to bardzo popularny sposób zdobycia dodatkowych, często całkiem sporych środków na prowadzenie i rozwój działalności. Warto więc mieć na uwadze zasady ich rozliczania, zwłaszcza, że proces ten jest niezwykle istotny z punktu widzenia przepisów prawa.

O czym warto pamiętać?

Przed przystąpieniem do rozliczania dotacji unijnych warto wiedzieć, że obwarowane są one wieloma różnymi przepisami i najczęściej ich pozyskanie uzależnione jest od dokładnego określenia celu, na który mają zostać przeznaczone. Powinniśmy zdawać sobie również sprawę z faktu, że sama decyzja dotycząca przyznania dotacji nie jest w tym wypadku równoznaczna z wpływem środków na rachunek bankowy, przez co dotacje nie podlegają tej samej ewidencji księgowej, co inne transakcje przeprowadzane w firmie.

Jak rozliczyć dotacje?

Najlepszym rozwiązaniem jest prowadzenie osobnej ewidencji związanej z konkretną dotacją i realizowanymi w niej celami.

Mimo wszystko rozliczanie dotacji stanowi bardzo często problem dla księgowych, którzy nie mają jeszcze doświadczenia w powyższym zakresie. Dlatego w pierwszej kolejności warto przypomnieć sobie art. 3 ust. 1 pkt. 30 ustawy o rachunkowości, gdzie znajdziemy dokładną definicję dotacji, pomocną w czasie wszystkich dalszych podejmowanych przez nas czynności.

Wynika z niej m.in. konieczność uprawdopodobnienia korzyści ekonomicznych związanych z jej otrzymaniem. Kiedy ma to miejsce? Może to być chwila, w której przedsiębiorca podpisuje umowę, lub dopiero dzień przekazania środków pieniężnych na jego konto. Sprowadza się to do sytuacji, w której ostateczne zakwalifikowanie dotacji jako przychodu ma miejsce w momencie jej ostatecznego rozliczenia i zatwierdzenia (co jest zgodne z zapisami zawartymi w Międzynarodowych Standardach Rachunkowości).

Dotacje w księgach

Moment otrzymania dotacji powinien zostać oznaczony w księgach rachunkowych po stronie "Wn" na koncie 13-0 "Rachunek bieżący", lub na koncie 13-5 "Wyodrębniony rachunek bankowy", oraz po stronie "Ma" na koncie 84 "Rozliczenia międzyokresowe przychodów".

Kwota wpisana jako rozliczenia międzyokresowe przychodów pozostaje na koncie 84 do momentu przyjęcia zakupionego środka trwałego i jego przyjęcia do użytkowania. Zwiększa to m.in. odpisy amortyzacyjne, które ewidencjonuje się po stronie "Wn" na koncie 40 "Koszty według rodzajów", oraz po stronie "Ma" na koncie 07-1 "Odpisy umorzeniowe środków trwałych".

Pozostałe przychody operacyjne otrzymanej dotacji zapisuje się po stronie "WN" na koncie 84 "Rozliczenia międzyokresowe przychodów" oraz po stronie "Ma" na koncie 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne".