2016-08-12

Prezenty dla kontrahenta – sprawdź, czy wrzucisz je w koszty

Wielu przedsiębiorców decyduje się na obdarowanie kontrahenta drobnymi upominkami bądź gadżetami. Część z nich wręczana jest jako miły gest, przy okazji spotkań biznesowych, celem zbudowania pozytywnego wizerunku firmy. Część ma z kolei na celu rozreklamowanie oferty przedsiębiorstwa i zachęcenie do kupna jego towarów lub usług. Czy wydatki poniesione na gratisy dla kontrahentów można wrzucić w koszty?

Gratis dla kontrahenta – reklama czy reprezentacja

Zgodnie z Ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych za koszt uzyskania przychodów uznaje się wydatki poniesione celem osiągnięcia przychodów bądź zabezpieczenia ich źródła. Taki koszt stanowią wydatki na materiały reklamowe mające zachęcić kontrahenta do skorzystania z oferty danej firmy, których głównym celem jest zwiększenie przychodu. Są jednak pewne wyjątki, które według ustawy nie mogą stanowić kosztu. Jednym z nich są koszty reprezentacji, często mylone z reklamą, będące sposobem budowania pozytywnego wizerunku naszej firmy w oczach kontrahenta. Dlatego też zanim wrzucimy w koszty gratisy, które przekazaliśmy naszym partnerom biznesowym, musimy się zastanowić, czy stanowią one reklamę, czy może są elementem związanym z reprezentacja. W tym celu warto mieć na uwadze przede wszystkim okoliczności ich wręczenia oraz charakter i wartość. Jeśli upominek dla kontrahenta zawiera logo naszego przedsiębiorstwa czy też jest np. próbką towaru, najprawdopodobniej będzie stanowił on koszt reklamy, a tym samym koszt uzyskania przychodów. Z kolei prezent w postaci słodyczy, wartościowego upominku czy świątecznego kosza z kawą lub herbatą należy zaliczyć do kosztów reprezentacji.

Prezent o małej wartości bez konieczności rozliczania podatku

Na gruncie Ustawy o podatku od towarów i usług obdarowanie kontrahenta może rodzić pewne skutki podatkowe. Zgodnie z jej przepisami za odpłatną dostawę towarów należy rozumieć także nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego firmy. Dlatego też w niektórych przypadkach od prezentów przekazanych kontrahentom należy rozliczyć podatek należny. Jednakże zapis ten nie dotyczy gratisów o małej wartości – ale pod warunkiem, że zostały one przekazane w związku z działalnością gospodarczą. Są to wszelkie prezenty, których łączna wartość w roku podatkowym nie przekroczyła 100 złotych, w przypadku gdy podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą ustalić tożsamość osób obdarowanych bądź przy braku takiej ewidencji, gdy jednostkowa cena nabycia (lub jednostkowy koszt wytworzenia) towaru w chwili jego przekazania nie przewyższała kwoty 10 złotych. Prezenty te, jak również próbki, nie są opodatkowane, pod warunkiem że zostały przekazane na cele związane z działalnością gospodarczą. Obdarowanie kontrahenta upominkiem niemieszczącym się w definicji prezentu o małej wartości bądź próbki, które pozwalają na odliczenie podatku od towarów i usług, rodzi konieczność odprowadzenia od niego VAT-u.

Kiedy prezent stanowi przychód

Zdarza się, że sami zostaniemy obdarowani prezentem od naszego kontrahenta. Jednakże i w tym przypadku należy mieć na uwadze konsekwencje podatkowe, które spotykają nie tylko osobę wręczającą upominek, ale również tę, która go przyjmuje. Na gruncie przepisów prawa prezent od kontrahenta stanowi nieodpłatne świadczenie, w związku z czym może wiązać się z koniecznością zapłaty podatku dochodowego. Niemniej również w tej sytuacji istnieją pewne wyjątki. Jeśli wartość otrzymanego przez nas upominku nie przekracza 200 złotych, a gadżet ten jest nam wręczany w celach reklamowych, jesteśmy zwolnieni z obowiązku jego rozliczenia jako przychodu. W przypadku gdy podarunek ten nie spełnia powyższych kryteriów, musi zostać zakwalifikowany jako przychód poprzez sporządzenie dowodu wewnętrznego, na którym należy umieścić wartość i opis prezentu oraz datę obdarowania. Warto wiedzieć, że i w tym przypadku nie ma konieczności doliczania podatku VAT od całości kwoty upominku.