2016-07-13

Pełnomocnictwo ogólne w sprawach podatkowych

Wraz z początkiem lipca weszły w życie nowe przepisy, umożliwiające przedsiębiorcy ustanowienie pełnomocnika ogólnego, który będzie reprezentował go w sprawach podatkowych jeszcze przed rozpoczęciem postępowania. Co więcej, od tego miesiąca obowiązuje także nowy wzór pełnomocnictwa ogólnego, który należy składać w formie elektronicznej.

Nowe zasady ustanawiania pełnomocnictwa

Od 1 lipca obowiązują nowe przepisy dotyczące ustanawiania pełnomocnictwa ogólnego. Najważniejszą zmianą w tym przypadku jest kwestia czasu, w którym można ustanowić pełnomocnika. Do tej pory, można było to zrobić dopiero wtedy, gdy już toczyło się postępowanie. Obecnie, pełnomocnictwo ogólne może być ustanowione profilaktycznie bez konieczności starania się o nie każdorazowo po rozpoczęciu sprawy. Na nowej regulacji zyskają szczególnie przedsiębiorcy, którzy na co dzień zlecają prowadzenie swoich finansów biurom rachunkowym. Pełnomocnik ogólny może od teraz w imieniu swojego klienta działać w każdej sprawie podatkowej. Wyjątek stanowi jedynie pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji podatkowych, które jest odrębną kategorią dokumentów.

Kiedy skorzystać z pełnomocnika?

Większość obowiązków podatkowych przedsiębiorcy muszą dopełniać osobiście. Jest to czasem niezwykle trudne i uciążliwe, zwłaszcza w sytuacjach nieprzewidywalnych, w których przedsiębiorca nie jest w stanie załatwić wszelkich formalności samodzielnie. Dzięki ustanowieniu pełnomocnika przedsiębiorca ma pewność, że w nagłej i niesprzyjającej sytuacji losowej, wszelkie obowiązki firmowe zostaną dopełnione, co więcej może skupić się na rozwoju własnego biznesu zamiast na dopełnianiu obowiązków podatkowych. Od lipca część z nich może za przedsiębiorcę załatwić pełnomocnik. Na pełnomocnika przedsiębiorca może wybrać swojego księgowego, bądź radcę prawnego. Jednakże, nic nie stoi na przeszkodzie, aby był nim współmałżonek, bądź współpracownik (np. osoba w firmie odpowiedzialna za finansowe). Za pełnomocnictwo ogólnie nie musimy dokonywać żadnej opłaty skarbowej.

Jak ustanowić pełnomocnictwo podatkowe?

Wszelkie dokumenty dotyczące pełnomocnictwa ogólnego, związane z jego ustanowieniem, odwołaniem, wypowiedzeniem oraz jakąkolwiek inną zmianą, należy złożyć w formie dokumentu elektronicznego. Dokument ten należy skierować do CEIDG, bądź Centralnego Rejestru Pełnomocników Ogólnych. W rozporządzeniu ministra finansów z dnia 21 czerwca 2016 roku w sprawie wzoru pełnomocnictwa ogólnego i wzoru zawiadomienia o zmianie, odwołaniu, bądź wypowiedzeniu tego pełnomocnictwa określono dwa wzory. Pierwszy z nich dotyczy ustanowienia pełnomocnictwa ogólnego (PPO-1), drugi – zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub jego wypowiedzeniu (OPO-1). Informacja dotycząca udzielenia pełnomocnictwa oraz wszelkich związanych z nim zmian jest umieszczania przez Ministra Finansów w Centralnym Rejestrze Pełnomocników Ogólnych.