2017-03-03

Jak od 2017 roku wyglądają faktura wystawiana na rzecz gminnych jednostek i zakładów budżetowych?

Wraz z początkiem 2017 roku zmienia się zasada wystawiania faktur na rzecz Jednostek Samorządu Terytorialnego (JST). Warto więc wiedzieć, które elementy należy uwzględnić w czasie tworzenia dokumentów sprzedaży.

Najważniejsza zmiana w zakresie wystawiania faktur

Od teraz, gdy wystawiamy dokumenty na rzecz jakiejkolwiek Jednostki Samorządu Terytorialnego, oprócz danych samej Jednostki muszą się tam również znaleźć wyszczególnione dane odbiorcy. W praktyce oznacza to konieczność umieszczania na fakturach nie tylko faktycznego nabywcy (np. Urzędu Miasta), ale również danych odbiorcy dla którego dokonywany jest konkretny zakup. W tym wypadku może to być np. szkoła, albo inna jednostka podlegająca pod kontrolę samorządową.

Powody wprowadzenia zmian

Do tej pory na fakturach dla JST wystarczyło wpisanie jedynie danych konkretnego nabywcy dokonującego zakupu. Obowiązek uwzględniania również odbiorcy ma na celu scentralizowanie rozliczeń VAT. Dzięki temu każda Jednostka Samorządu Terytorialnego będzie w stanie kontrolować zamówienia dla podległych jej podmiotów i wewnętrznie rozliczać należne podatki dla każdego z nich.

Wystawianie faktur

Przepisy wchodzące w życie wraz z początkiem 2017 roku wymusiły na wszystkich dostawcach aplikacji przeznaczonych do wystawiania faktur rozróżnienie nabywcy i odbiorcy, w wypadku gdy dana aplikacja do tej pory nie posiadała takiego rozwiązania.

Wraz ze zmianami nie wprowadzono jednakże obowiązku korekty faktur za poprzednie okresy, dlatego przedsiębiorcy sprzedający produkty na rzecz JST przed dniem wejścia w życie zmian nie będą musieli wystawiać żadnych dodatkowych dokumentów księgowych. Jedynie w wypadku sprzedaży już po 1 stycznia 2017 niezbędne jest wystawienie przez samorządy not korygujących zmieniających dane zawarte na fakturach w wypadku, gdy nie zostały uwzględnione aktualne przepisy w tym zakresie.