2017-02-01

Odszkodowanie za naprawę samochodu po stłuczce - jak rozliczyć?

Stłuczka samochodowa to nic miłego zarówno dla sprawcy, jak i poszkodowanego. Co więcej, mnogość różnorakich przepisów związanych z wypłacaniem należnego odszkodowania sprawia, że często nie wiadomo, w jaki sposób je rozliczyć. W dzisiejszym artykule pokazujemy, jak zrobić to w sposób prosty.

Opis problemu

Wypłata ubezpieczenia to proces dość skomplikowany. Choćby dlatego, że w przypadku rozliczeń bezgotówkowych należność za usługi przekazywana jest bezpośrednio na konto wybranego warsztatu samochodowego, mimo, że beneficjentem jest firma, której samochód został rozbity w trakcie zdarzenia. Dlatego warto wiedzieć, jak rozliczyć otrzymane ubezpieczenie i skorelować to z fakturą wystawioną przez warsztat mechaniczny.

Jak rozliczyć koszty naprawy samochodu?

Koszty napraw powypadkowych samochodów firmowych stanowią, zgodnie z obowiązującymi przepisami, koszty uzyskania przychodów. Aby można było je rozliczyć, pojazdy muszą jednak posiadać (o czym mowa w art. 23 ust. 1 pkt 48 ustawy o PIT i art. 16 ust. 1 pkt 50 ustawy o CIT) ubezpieczenie dobrowolne. Bez względu, czy stanowią własność firmy, czy objęte są innym rodzajem umowy użyczenia (np. leasingiem).

W księgach rachunkowych wydatki przeznaczone na naprawę samochodu po stłuczce kwalifikowane są jako pozostałe koszty działalności gospodarczej. Z kolei wartość otrzymanego ubezpieczenia to pozostałe koszty operacyjne księgowane z datą otrzymania decyzji dot. ubezpieczenia. W ewidencji wygląda to w następujący sposób:

Fakturę VAT (a dokładniej jej wartość netto) wystawianą przez serwis samochodowy księguje się po stronie Wn na koncie 30 "Rozliczenie zakupu", VAT z kolei po stronie Wn na koncie 22-1 "Vat naliczony i jego rozliczenie". Całość faktury (kwotę brutto) opisuje się w księgach po stronie Ma na koncie 21 "Rachunki z dostawcami".

Wydatki na naprawę samochodu księguje się następnie w kwocie netto po stronie Wn na koncie 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne" oraz po stronie Ma na koncie "Rozliczenie zakupu". Zarachowanie przyznanego odszkodowania z kolei należy wpisać po stronie Wn na konto 24 "Pozostałe rachunki", oraz po stronie Ma na konto 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne". W wypadku, gdy po rozliczeniu na koncie 24 pozostanie należność, firma ma prawo zażądać jej zwrotu od warsztatu zajmującego się naprawą samochodu po wypadku.