2017-01-25

Zmiany w akcyzie na samochody w 2017

Ministerstwo Finansów od tego roku planuje wprowadzić radykalne zmiany w sposobie naliczania podatku akcyzowego od samochodów osobowych, zarówno nowych, jak i używanych sprowadzanych z Zachodu. Zgodnie założeniami projektu ustawy, stawka akcyzy uzależniona będzie nie tylko od pojemności silnika, jak było do tej pory, ale również od wieku auta.

Stosowanie do obecnie obowiązujących przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. 2009 Nr 3 poz. 11 z późn. zm.), stawka akcyzy na samochody osobowe wynosi odpowiednio: 18,6 proc. podstawy opodatkowania dla samochodów osobowych o pojemności silnika powyżej 2000 centymetrów sześciennych oraz 3,1 proc. podstawy opodatkowania dla pozostałych samochodów osobowych. Podstawą opodatkowania w tym przypadku jest wartość fabryczna auta lub średnia wartość rynkowa w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego.

Założenia reformy

Reforma zaplanowana przez resort finansów uzależnia wysokość stawki akcyzy od dwóch czynników. Po pierwsze, analogicznie do aktualnej ustawy o podatku akcyzowym, determinantą wielkości podatku będzie pojemność silnika auta. Po drugie – to nowość – fiskus obliczając podatek weźmie pod uwagę również rok produkcji samochodu osobowego. W efekcie, im młodszy samochód i mniejsza pojemność silnika, tym mniejszy podatek.

Ile zapłacą kierowcy?

Docelowo Ministerstwo Finansów chce wprowadzić osiem kategorii pojemności silnika od poniżej 1199 centymetrów sześciennych do 4 litrów wzwyż. Zmiany zakładają także cztery kategorie wieku samochodów osobowych, przez co najniższa stawka podatku akcyzowego dotyczyć będzie aut wyprodukowanych od 2016 r., a najwyższa – samochodów datowanych na 2004 r. lub wcześniej. Łącznie reforma zakłada 32 precyzyjnie określone stawki podatku akcyzowego. Dla przykładu, stawka akcyzy na samochód wyprodukowany w 2016 roku o pojemności silnika poniżej 1199 ccm wyniesie najmniej, bo 424 zł, zaś dla auta z 2004 roku z czterolitrowym silnikiem dokładnie 18 tys. 664 zł.

Przesłanki wprowadzenia zmian

Zasadniczym uzasadnieniem do przyjęcia nowych stawek podatku akcyzowego jest ograniczenie nieuczciwych praktyk związanych z zaniżaniem wartości sprowadzanych samochodów. Planowane zmiany promują zakup samochodów młodszych i mniej szkodzących środowisku, na czym z drugiej strony – co oczywiste – zyska również budżet dzięki dodatkowym wpływom w związku z powszechnym importem do kraju używanych samochodów.